Code by www.biv91.ir ---> نگاهی به جایگاه خانواده دراسلام

تعريف خانواده
نظام خانواده، يك نهاد اساسى و محورى در جامعه است و به عنوان هسته اوليه و براى ساير نهادهاى اجتماعى به شمار مى رود.
نظام خانواده كوچكترين واحد اجتماعى است كه اساس و زيرساخت واحدهاى بزرگ اجتماعى بشرى به شمار مى رود.
افرادى كه


ادامه مطلب

تاريخ : پنج شنبه 19 بهمن 1391 | 12:33 | نویسنده : علی خزایی |

اشتراك مرد و زن بر اساس آن چه از مطالعه قرآن كريم به دست مى‌آيد مى‌تواند بدين صورت دسته بندى شود:۱

۱مرد و زن از لحاظ ماهيت انسانى و لوازم آن، يكسانند; يعنى هردو «انسان» هستند. نهايت اين كه در عين داشتن وحدت نوعى، به دو صنف منطقى يا (به تعبير عرفى) به دو جنس تعلّق دارند. از قديم نظريّه اى (اگرچه نادر) وجود داشته كه زن ها را انسان نمى‌دانسته و براى ايشان ماهيت ديگرى قائل بوده است. اسلام اين نظريّه را به كلّى رد مى‌كند. در آيه اوّل سوره نس مى‌خوانيم


ادامه مطلب

تاريخ : پنج شنبه 19 بهمن 1391 | 12:31 | نویسنده : علی خزایی |

تن آسايي و کاهلي دور کن

بکوش و ز رنج تنت سور کن

 

که اندر جهان گنج بي رنج نيست

کسي را که کاهل بود گنج نيست

 

همه کالبد مرد را کوشش است

اگر بخت بيدار در جوشش است


ادامه مطلب

تاريخ : پنج شنبه 19 بهمن 1391 | 12:27 | نویسنده : علی خزایی |
جايگاه قرآن در سبك زندگي اسلامي كجاست؟
 
نقش كلمات و مفاهيم قرآني در زندگي انسان‌ها

بعضي از كلمات حق حيات در زندگي انسان‌ها دارند و اديان الهي و غيرالهي موجود در سطح جهان، از كلمات به منظور بيان مفاهيم مورد نظرشان بهره مي‌برند. اصولاً پيوستگي در درك مطالب بسته به جايگاه كلمات و برداشت معاني دارد و موضوع ديگري كه مطرح مي‌شود اين است كه هر كلمه اصلي مي‌تواند كليد فهم چندين كلمه ديگر باشد و مفاهيم آن را نمايان سازد. مي‌توان عنوان كرد مدون‌ترين


ادامه مطلب

تاريخ : پنج شنبه 19 بهمن 1391 | 12:26 | نویسنده : علی خزایی |

چه زيباست آنگاه كه موجودي ضعيف وكوچك در مقابل وجودي بي نهايت بزرگ و لايزال مي‌ايستد و با آهنگي موزون، از سر صدق و صفا و اخلاص، به نيايش مي‌پردازد.


ادامه مطلب

تاريخ : پنج شنبه 19 بهمن 1391 | 12:21 | نویسنده : علی خزایی |

«يا ايها النبي، قل لازواجک و بنائک و نساء المؤمنين يدنين عليهنّّ من جلابيبهنّ ذلک ادني ان يعرفن فلا يؤذين و کان الله غفوراً رحيماً؛ اي پيامبر به زنان و دختران خود و به زنان مؤمن بگو روسري هاي بلند بر خود بيفکنند، اين عمل مناسب تر است، تا (به عفت و پاکدامني) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند و خداوند آمرزنده ي مهربان است» . (1) (سوره احزاب، آيه ي 59)
در اين نوشته، بر آنيم که آيه ي مورد نظر را مورد بررسي قرار داده و برخي از نکات پيرامون آن را که نتيجه ي مطالعه ي کتب تفسير ي مي باشد،



برچسب‌ها: حجاب و عفاف در قرآن کريم ,
ادامه مطلب

تاريخ : جمعه 13 بهمن 1391 | 10:48 | نویسنده : علی خزایی |

 حجاب همواره بخشي عمده از رسالت انبياء واولياء اديان وعلما بوده است به طوري که يکي از وظايف علماي دين وجامعه مقوله عفاف است.اساس اسلام سعادت ونجات آدمي است وباورهاي ديني واحکام اخلاقي وفقهي در احکام الهي مربوط به پوشش زن نيز با اين فلسفه وحکمت حکيمانه صادر شده است . زن با رعايت حجاب اسلامي ، به تهذيب وتزکيه نفس وملکات نفساني پرداخته وقرب الهي را فراهم ساخته وزمينه رشد معنوي مردان در اثر حفظ نگاه را فراهم مي کند



برچسب‌ها: حجاب دردین اسلام ,
ادامه مطلب

تاريخ : جمعه 13 بهمن 1391 | 10:46 | نویسنده : علی خزایی |

در كتاب «حجاب در اسلام»، آمده است: «گرچه پوشش، در بين عرب مرسوم نبود و اسلام، آن را به ‏وجود آورد، ولي در ملل غير عرب، به شديدترين شكل، رواج داشت. در ايران و در بين يهود و مللي كه از فكر يهود پيروي مي‏كردند، حجاب، به مراتب شديدتر از آنچه اسلام مي‏خواست وجود داشت. در بين اين ملت‏ها وجه و كفّين (= صورت و كف دست‏ها) هم پوشيده مي‏شد. حتي در بعضي از ملت‏ها سخن از پوشيدن زن و چهره زن نبود، بلكه سخن از قايم كردن زن بود و اين فكر را به صورت يك عادتِ سفت و سخت درآورده بودند».1



برچسب‌ها: حجاب دردین یهود ,
ادامه مطلب

تاريخ : جمعه 13 بهمن 1391 | 10:44 | نویسنده : علی خزایی |

مسیحیت نه تنها احکام شریعت یهود در مورد حجاب را تغییر نداد، بلکه قوانین شدید آن را استمرار بخشید و در برخی موارد، قدم را فراتر نهاد و با سخت‏گیری بیشتری وجوب حجاب را مطرح ساخت؛ زیرا در شریعت یهود، تشکیل خانواده و ازدواج امری مقدس محسوب می‏شد و طبق نوشته ویل دورانت، در سن بیست سالگی اجباری بود؛ اما از دیدگاه مسیحیت قرون اوّلیه، تجرّد، مقدس شمرده می‏شد. بنابر این مسیحیت، برای از بین بردن زمینه هرگونه تحریک و تهییج، زنان را به


ادامه مطلب

تاريخ : جمعه 13 بهمن 1391 | 10:42 | نویسنده : علی خزایی |

دين زرتشت بر پايه سه اصل انديشه نيک ،گفتار نيک و کردار نيک استوار گرديده است .
" اشو زرتشت" پيامبر زرتشتيان در توصيه به پيروان خود کوشيده است تا پايه هاي حجابي را که زنان ايراني به عنوان يک فرهنگ ملي در ظاهر و عرف رعايت مي کنند درعمق روح آنان تحکيم نمايد .
او مي گويد:


ادامه مطلب

تاريخ : جمعه 13 بهمن 1391 | 10:40 | نویسنده : علی خزایی |
دين يهود منتسب به حضرت موسي(ع) است. به همين جهت به يهوديان كليمي مي‏گويند (كليم الله، لقب حضرت موسي(ع) است).
حضرت موسي به دستور خدا مأموريت يافت قوم بني اسرائيل...

ادامه مطلب

تاريخ : جمعه 13 بهمن 1391 | 10:36 | نویسنده : علی خزایی |

هنگامی که چند قرن بر ورود آریاییان به ایران گذشت این قوم اندک اندک به شهر نشینی روی آوردند و این مساءله در جهان بینی ایشان تاءثیر گذاشت .
در آن روزگار انسان اصلاح گری بر خاست و آریاییان را که خواستار ترک خرافات قدیم بودند،


ادامه مطلب

تاريخ : جمعه 13 بهمن 1391 | 10:36 | نویسنده : علی خزایی |

بر خلاف دیگر دین های ابراهیمی (مسیحیت و اسلام) نشان کمی از شیطان در کتب اصلی دین یهود وجود نداره. تنها دو اشاره ی جدی در کتب یهود وجود داره.


ادامه مطلب

تاريخ : جمعه 13 بهمن 1391 | 10:30 | نویسنده : علی خزایی |

ممکن است تصور شود که اگر در آئین زردشتی ، فکر ثنوی " یزدان و
اهریمن " وجود دارد ، در دین اسلام هم عقیده " خدا و شیطان " به صورت
دو قطب مخالف یکدیگر مطرح است . چه فرق است میان اهریمن کیش زردشتی
و شیطان دین اسلام ؟


ادامه مطلب

تاريخ : جمعه 13 بهمن 1391 | 10:28 | نویسنده : علی خزایی |

انچه امروز اقشار مختلف مردم جامعه اسلامی به ویژه نسل جوان را تهدید می کند نفوذ و گسترش خرافات و موهومات با پوشش هایی فریبنده به نام دین و علیه دین می باشد. این تحرک ضد اسلامی توسط کسانی صورت می گیرد که از بازی گردان های اصلی تمام ترفندها و مکر و نیرنگ ها و توطئه هایی هستند که علیه اسلام و انقلاب و نظام اسلامی تدارک دیده می شود و هدف اصلی آن تقابل با اسلام ناب محمدی (ص ) و ترویج اسلام آمریکایی در ایران می باشد.


ادامه مطلب

تاريخ : پنج شنبه 12 بهمن 1391 | 9:3 | نویسنده : علی خزایی |

واژه شناسی تاریخی:
هنگامی که واژه ی دین را در لغت بررسی می کنیم، معانی فراوانی برای این کلمه ذکر شده که از بیشتر آنها معنای مورد نظر به دست نمی آید. از نگرگاه دکتر عبدالله دراز فرهنگ لغت های تازی نمی توانند مفهوم کاملی از واژه ی دین ارایه کنند. ولی با این وجود، معانی که برای این کلمه بیان شده در سه مفهوم کلّی و مرتبط به هم، می گنجد؛ تفاوت اندکی میان معانی این واژه در واقع برآمد این است که این لغت سه کلمه ی متوالی است.


ادامه مطلب

تاريخ : چهار شنبه 11 بهمن 1391 | 10:49 | نویسنده : علی خزایی |

تبیین نقش دینی در دنیای نوین با ارایه تعریف دین و همچنین شناخت دنیای جدید میسر می شود . باید بدانیم دین چیست ؟ دنیای نوین چگونه دنیایی است تا بتوانیم بیان کنیم که نقش دین در دنیا چگونه خواهد بود یا باشد . به نظر ما دین مجموعه ای از گزاره های حقیقی درباره ی هستی و نیز مجموعه ی آموزه های دستوری و ارزشی است که از طریق پیامبران از سوی خداوند نازل شده یا توسط عقل سلیم دریافت می گردد دین تفسیر روشن از هستی و انسان ارایه داده است .


ادامه مطلب

تاريخ : چهار شنبه 11 بهمن 1391 | 10:39 | نویسنده : علی خزایی |

پاسخ اجمالی....وپاسخ تفصیلی...


ادامه مطلب

تاريخ : چهار شنبه 11 بهمن 1391 | 9:32 | نویسنده : علی خزایی |

حضرت محمد فرمود :
در آخر الزمان کسانی پیدا می شوند که ابتدا ادعای امامت و سپس ادعای پیامبری می کنند . بدانید هر کس از آنها پیروی کند پیرو شیطان شده
این پیشگویی پیامبر محقق شد و فردی به نام محمد علی باب ابتدا ادعای امامت و بعد از مدتی پررو شد و دروغش را عوض کردو ادعای پیامبری


ادامه مطلب

تاريخ : سه شنبه 10 بهمن 1391 | 19:8 | نویسنده : علی خزایی |

بهترین خانه=کعبه


ادامه مطلب

تاريخ : سه شنبه 10 بهمن 1391 | 18:58 | نویسنده : علی خزایی |

اسلام، آخرین و کامل ترین مکتبی است که تمامی برنامه های آن، مطابق فطرت و مصلحت انسانهاست،


ادامه مطلب

تاريخ : سه شنبه 10 بهمن 1391 | 17:26 | نویسنده : علی خزایی |

در اين مقاله نخست ضمن تعريف دين و اينكه تنها از طريق اجتهاد مى‏توان به تعيين مسير «حوادث واقعه‏» پرداخت، به فلسفه وجودى اجتهاد و آنچه بايد مطمح‏نظر مجتهدين باشد،


ادامه مطلب

تاريخ : سه شنبه 10 بهمن 1391 | 17:22 | نویسنده : علی خزایی |

  اسلام بالاترين مكتب است. اسلام از همه مكتب هاي عالم منزه تر است .
 


ادامه مطلب

تاريخ : سه شنبه 10 بهمن 1391 | 17:14 | نویسنده : علی خزایی |

دین اسلام به دلایل زیر برترین دین الهی است:


ادامه مطلب

تاريخ : دو شنبه 9 بهمن 1391 | 12:53 | نویسنده : علی خزایی |

فلسفه دین شاخه ای از فلسفه است مانند فلسفه علم، فلسفه حقوق و فلسفه هنر. بهترین فهم درباره....


ادامه مطلب

تاريخ : دو شنبه 9 بهمن 1391 | 12:37 | نویسنده : علی خزایی |

دینداری را نیز اگر تاثیر و تجلی کم و زیاد دین در ذهن ، روان و رفتار فرد بدانیم و آن را ازطریق ابعاد تفصیل یافته اش، یعنی عقیده ، ایمان ، عبادت ، اخلاق و شریعت دنبال کنیم ، با ابعاد پنج گانه زیر     می توان شناخت


ادامه مطلب

تاريخ : یک شنبه 8 بهمن 1391 | 16:48 | نویسنده : علی خزایی |

بهترين دين و مكتب ، بايد داراى مشخّصات زير باشد


ادامه مطلب

تاريخ : یک شنبه 8 بهمن 1391 | 16:45 | نویسنده : علی خزایی |

دين از جهات متعددي مددرسان و ياور انسان است. كاركردهاي مثبت دين در سه حوزه قابل بررسي است:


ادامه مطلب

تاريخ : یک شنبه 8 بهمن 1391 | 13:55 | نویسنده : علی خزایی |

گرايش انسان به دين امري ذاتي، عميق و ريشه‌دار است. دين نه تنها تأمين كننده بسياري از نيازهاي انسان، بلكه خود نيازي بنيادين و نهفته در ژرفاي وجود آدمي است.


ادامه مطلب

تاريخ : یک شنبه 8 بهمن 1391 | 13:26 | نویسنده : علی خزایی |

می دانیم پیغمبر ما خاتم است و دین او خاتم و جاودانه است و بلکه پیغمبران گذشته همه مقدمه بوده اند، یعنی در واقع مراحل ابتدائی را می گذرانده اند و بشر هم در مکتب آنها مراحل ابتدائی را پشت سر می گذاشته تا آماده بشود


ادامه مطلب

تاريخ : شنبه 7 بهمن 1391 | 14:57 | نویسنده : علی خزایی |
ادامه مطلب

تاريخ : شنبه 7 بهمن 1391 | 14:42 | نویسنده : علی خزایی |

سلام آیین حق الهی است و آخرین و کاملترین و بهترین دین در تامین سعادت بشری و جامعترین دین در تامین مصالح دنیوی و اخروی انسانهاست.


ادامه مطلب

تاريخ : شنبه 7 بهمن 1391 | 14:36 | نویسنده : علی خزایی |



ادامه مطلب

تاريخ : جمعه 6 بهمن 1391 | 13:22 | نویسنده : علی خزایی |

اسلام انسانها را بر اساس خواسته فطرت مالك دسترنج خود مى داند و انسان آزاد است مالى را كه با تلاش خود به دست آورده صرف مخارج زندگى خود نماید ولى براى آنكه ثروت در دست گروه خاصى انباشته نشود كه مشكلات اقتصادى را به وجود آورد مالیاتهاى شرعى براى آنها قرار داده .


ادامه مطلب

تاريخ : پنج شنبه 5 بهمن 1391 | 22:31 | نویسنده : علی خزایی |

– من از سال هفتاد ازدواج کرده ام . ما تابحال خمس نداده ایم . ما مستاجر هستیم و زمینی داریم که تا هفت سال باید قسط آنرا بدهیم . آیا به این زمین خمس و زکات تعلق  می گیرد ؟


ادامه مطلب

تاريخ : پنج شنبه 5 بهمن 1391 | 22:28 | نویسنده : علی خزایی |

آیا عیدی هایی که ما می گیریم خمس دارد یا خیر؟


ادامه مطلب

تاريخ : پنج شنبه 5 بهمن 1391 | 22:26 | نویسنده : علی خزایی |

رفتن به مسجد از مستحبات موکد است اما در دین اسلام برای این عمل احکامی صادر شده است تا علاوه بر حفظ قداست خانه خدا تاثیرات حضور در این مکان مقدس بر افراد صد چندان شود.


ادامه مطلب

تاريخ : پنج شنبه 5 بهمن 1391 | 22:21 | نویسنده : علی خزایی |

مسأله 981: نجس كردن زمين، سقف، بام و طرف داخل ديوار مسجد حرام است. و هر كسى بفهمد نجس شده، بايد فوراً نجاست آن را برطرف كند. و بنابر احتياط واجب طرف بيرون ديوار مسجد را نيز نجس نكنند و اگر نجس شود، نجاستش را برطرف نمايند.


ادامه مطلب

تاريخ : پنج شنبه 5 بهمن 1391 | 22:19 | نویسنده : علی خزایی |

از پیشوایان‌ اسلام‌، روایاتی‌ وجود دارد مبنی‌ بر این‌ که‌ زردشتیان‌ پیامبری‌ داشتند و او صاحب‌ کتاب‌ آسمانی‌ بود، لیکن‌ بعداً از بین‌ رفت‌. (1)


ادامه مطلب

تاريخ : چهار شنبه 4 بهمن 1391 | 18:14 | نویسنده : علی خزایی |

- فرقه فریسیان در دین یهودیت

فریسیان به معناى "جدا شوندگان" هست، فرقه فریسیان در زمانه مکابیان پیدا شدند.این فرقه که بخش بزرگى از کاهنان یهود آن را پدید آوردند


ادامه مطلب

تاريخ : چهار شنبه 4 بهمن 1391 | 12:12 | نویسنده : علی خزایی |